تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

نخستین همایش ملی ایران شناسی و گردشگری برگزار می شود 

  • کد خبر : 5650
  • 06 آذر 1402 - 21:03
نخستین همایش ملی ایران شناسی و گردشگری برگزار می شود 
مدیر گروه ایران شناسی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان گفت: نخستین همایش ملی ایران شناسی و گردشگری با چهار محور اصلی ایران شناسی، گردشگری، صنایع دستی و محور ویژه رفسنجان شناسی، اردیبهشت ماه سال آینده به میزبانی دانشگاه ولی عصر(عج) برگزار خواهد شد. 

به گزارش رفسنجان فردا، دکتر محمد کشاورز عضو هیأت علمی و مدیر گروه ایران شناسی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به تاریخچه ایران شناسی اظهار داشت: به مجموعه مطالعات منظم در حیطه علوم انسانی شامل تاریخ، ادبیات و فرهنگ مردم ایران شناسی می گویند.

وی افزود: ایران شناسی سابقه ای ۴ قرنی دارد که مؤسس آن کشورهای غربی بوده اند. قرن های اولیه ایران شناسی در انحصار غربیان بود و گردانندگان ایرانشناسی جهت های خاصی به مطالعات ایرانشناسی دادند.

وی ادامه داد: همچنین، برخی ایرانشناسان غربی مانند هانری کربن اعتقاد داشتند که بدون دخالت ایرانیان نمی توانیم پژوهش های ایرانشناسی را انجام دهیم؛ زیرا دارای حیطه ای گسترده با منابع متنوع و مختلف است. پس ایرانی ها هم باید در ایران شناسی مشارکت داشته باشند.

دکتر کشاورز با اشاره به اینکه در دهه ۸۰ بنیاد ایرانشناسی شکل گرفت و وارد فضای دانشگاهی شد بیان داشت: ایرانشناسی به عنوان رشته دانشگاهی در سال ۱۳۸۳ در سه گرایش عمومی، تاریخ، فرهنگ مردم، آداب و رسوم و میراث فرهنگی تأسیس شد و سپس گرایش اصول نسخه شناسی و مرمت نسخه های خطی و نسخه آرایی به آن اضافه شد و در سال های اخیر هم گرایش ایران باستان در مقطع کارشناسی ارشد و ایران شناسی معاصر در مقطع دکتری اضافه شده است.

وی گفت: در دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان مرحوم دکتر حسین تجدد به این فکر می افتد که اموالش را وقف ساخت یک دانشکده در زمینه ایران شناسی کند تا دانشجویان با فرهنگ و تمدن ایران آشنا شوند که با همکاری دانشگاه و وزارت علوم اولین دانشکده ایران شناسی در ایران ساخته می شود و از سال ۱۳۹۹ اولین ورودی ایران شناسی پذیرش می شوند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان ادامه داد: در ۱۳۹۸ اولین کنگره ملی ایران شناسی با حضور چهره های شاخص ایران شناسی در تالار خیام برگزار شد و در سال های بعد همایش ملی زبان شناسی، مطالعات ترجمه و ایران شناسی را برگزار کردیم. درسال جاری برای تأسیس رشته گردشگری اقدام کرده ایم و در اردیبهشت سال آینده نخستین همایش ملی ایران شناسی و گردشگری با چهار محور اصلی ایران شناسی، گردشگری، صنایع دستی و محور ویژه رفسنجان شناسی را برگزار خواهیم کرد.

دکتر کشاورز افزود: مجوز ISC برای این همایش گرفته شده و وب سایت همایش را راه اندازی کردیم و آماده پذیرش مقالات پژوهشگران و بررسی آنها در وب سایت به آدرس

https://cnf.vru.ac.ir//ith1

هستیم.

وی در خصوص اشتغال دانشجویان رشته ایران شناسی عنوان داشت: موضوع اشتغال دانشجویان ایران شناسی تبدیل به یک دغدغه بزرگ بین همه گروه های ایران شناسی شده بود که همه گروه ها با هم کمیته ای با نام «کمیته ایران شناسی» تشکیل دادند و با همکاری انجمن ایران شناسی ایران با سازمان امور اداری و استخدامی کشور مکاتباتی انجام شد مبنی بر این که فارغ التحصیلان رشته ایران شناسی بتوانند در آزمون های استخدامی شرکت کنند.

وی ادامه داد: سرانجام این اقدامات به ثمر نشست و امسال فارغ التحصیلان رشته ایران شناسی می توانند در آزمون استخدامی کشوری – استان اردبیل در مشاغل اداره کل میراث فرهنگی(به عنوان کارشناسی میراث فرهنگی، کارشناسی توسعه گردشگری و موزه دار)، اداره کل فرهنگ و ارشاد (به عنوان کارشناس فرهنگی و هنری) و استانداری اردیبل(به عنوان کارشناسی کشوری و مدنی) شرکت کنند. همچنین در آینده قرار است گروه های ایران شناسی و انجمن ایران شناسی ایران پیگیر باشند تا در مدارس دو واحد تحت عنوان ایران شناسی تعریف شود که فارغ التحصیلان این رشته به عنوان معلم بتوانند در آموزش و پرورش نیز مشغول به کار شوند.

 

لینک کوتاه : https://rafsanjanfarda.ir/?p=5650

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.